Komplex mozgásterápia tanulási nehézséggel küzdő iskolás gyermekek részére – minden esetben egyéni foglalkozás
Mikor van a mozgásterápiára szükség?
- tanulási nehézségek (dyslexia, dysgraphia, dyscalculia)
- beszédfejlődés elmaradása (ami tartós logopédia foglalkozás ellenére is fennmarad)
- mozgásfejlődés elmaradása, bizonytalan mozgás, mozgáskoordinációs problémák
- rossz téri tájékozódás
- figyelemzavar
- magatartászavar
- ügyetlen finommotorika
- bizonytalan kézdominancia
Ha a gyermek normál intellektus mellett elegendő időt tölt tanulással, mégsem teljesít jól az iskolában, tanulási nehézsége van.
Ezeket a tüneteket gyakran az idegrendszer alulszervezettsége, éretlensége, esetleg sérülése okozza.
A mozgásterápia során az idegrendszer fejlesztését végezzük, egy személyre szabott terápiás sor összeállítását követően.
A komplex mozgásterápia megalkotója Kulcsár Mihályné neuropedagógus, aki Delacato módszerét saját - több évtizedes - tapasztalatai alapján fejlesztette tovább. A fejlesztésbe több új területet is bevont pl. a térérzékelés, az egyensúlyérzék és a finommozgás fejlesztésének gyakorlatait.
Carl Henry Delacato (neurológus) a Delacato módszer kidolgozója. Alapja, hogy az egyedfejlődés megismétli a törzsfejlődést. Az idegrendszer érésében az első életév történései, ingerei meghatározó jelentőségűek. A módszer lényege, hogy a mozgás fejlődése és az idegrendszer érése között szoros kapcsolat van, az egyes életszakaszokban a mozgás és az észlelés fejlődését a központi idegrendszer egy-egy területe irányítja.
”Ha a mozgásfejlődés bármelyik szakasza kimarad, vagy nem gyakorlódik be eléggé, a kapcsolódó érzékelő és irányító központok nem fejlődnek, differenciálódnak megfelelően. Több terület elégtelen működése tanulási nehézséghez vezet, mert a mozgás segítségével járódnak be az idegpályák, fejlődnek az agyi rendszerek. Delacato szerint az idegrendszer egy-egy területének fejlettségéről az elemi mozgások tájékoztatnak.” (Kulcsár)
Az idegrendszer fejlődése tehát egy hierarchikus rend szerint jön létre, ami a mozgásfejlődéssel szoros összefüggésben áll. Ha a gyermek mozgásfejlődésének valamelyik szakasza kimaradt, vagy nem jól rögzült, akkor az idegrendszer nem megfelelő működése miatt tanulási nehézség, figyelemzavar, magatartási problémák jöhetnek létre.
A komplex mozgásterápia segítségével tehát lényegesen csökkenthető vagy megszüntethető a tanulási nehézség. Néhány hónap alatt javulnak a dyslexia, dysgraphia tünetei, enyhülnek a magatartási problémák.
A mozgásterápia feladatait a betanítást követően minden nap el kell végezni, heti 1-2 gyakorlás nem hozza meg a várt eredményt. A szülőknek így kiemelt szerepe lesz a terápiában.
A foglalkozások során a kísérő szülő végig jelen van, a feladatsor betanulásának aktív résztvevője.
A mozgásterápia lépései:
- Anamnézis felvétele, állapotfelmérés (kb. 2,5 óra).
Ez egy rendkívül összetett vizsgálat az idegrendszer esetleges éretlenségek felderítése céljából, ez alapján tudom feltérképezni, hogy a gyermek mely területen igényel fejlesztést.
- Vizsgálat kiértékelése.
- Terápiás gyakorlatsor összeállítása és betanítása (45 perc).
A vizsgálat eredménye alapján személyre szabottan összeállított fejlesztő gyakorlatsort minden nap végig kell csinálni a betanítás szerint, a megbeszélt ismétlésszámban. Ez naponta kb. 20 percet vesz igénybe, otthon a szülő segítségével.
- Kontrollvizsgálat, új gyakorlatsor összeállítása és betanítása (45 perc).
Kontrollvizsgálatra havonta kell jönni, ezt követően kapja meg a gyermek az új feladatsort, ami a korábban begyakorolt mozgássorra épül.
A terápia ideje változó. Általában 1 év, de legalább 4-5 hónap. A mozgásterápiát soproni központunkban végezzük.