A szó a „dys” görög igekötő (mely hibás funkciót jelent) és a legere (olvasni) latin szó összetételéből származik.
Meixner Ildikó definíciója szerint a „a dyslexia viszonyfogalom: diszharmónia a gyermekkel szembeni jogos elvárások (pl. a gyermek adottságai), az olvasás-írás tanítására szánt idő és gyakorlási mennyiség, valamint az eredmény között.”
A dyslexiásnak mindig van írászavara, dysgraphiája is, mértéke eltérő lehet.
A dyslexiás tünetek nagyon széles skálán mozognak:
- 1. Az olvasásban és az írásban megmutatkozó tünetek:
- betűtévesztések (vizuális vagy fonetikai hasonlóság alapján), betű- vagy szótagkihagyások (esetleg betoldások), szóroncsok, ismétlések, betűk összeolvasásának súlyos megkésése, a szó olvasásának megtagadása, nagyon lassú olvasási tempó, gyenge szövegértés.
- 2. A beszéd területén megnyilvánuló tünetek: sokuknál később indul meg a beszéd, gyengébb szókincs.
- 3. Magatartásban fellépő tünetek: figyelemzavar, fáradékonyság, változó iskolai teljesítmény.
- 4. Egyéb területek: gyakori a ritmuszavar és a dominanciazavar, nehezen alakul ki a testséma, finommozgások ügyetlenebbek, rossz tájékozódás térben és időben.