Matematikatanulási zavar, mely megfelelő intelligenciaszint mellett a matematika bármely témakörének tanulásakor rendszeresen ismétlődő eredménytelenségekben, vagy tartósan alacsony szintű teljesítményekben mutatkoznak meg. Önmagához mérten a tanuló kórosan alulteljesít. Már az elemi mennyiségfogalmak kialakításánál megmutatkozik.
Dyscalculia csoportosítása:
- 1. Grafikus dyscalculia esetén a hibatípusok: vonalvezetés, nagyság, kihagyás, ismétlés, tükörírás, helyiértékzavar, alakfelismerési nehézség, a szöveges feladat leírása és értelmezése a matematika nyelvén hibás.
- 2. Olvasási dyscalculia estén: számfelcserélés, tükörolvasás, szám hibás elővételezése, kifáradással összefüggő olvasáshibák, szókincs fejletlensége.
- 3. Emlékezeti dyscalculia: vizuális és auditív emlékezet hibái.
- 4. Gondolkodási dyscalculia: gyengén fejlett a matematikai elemző- és összehasonlító képesség, elmaradott az ítéletalkotás és a következtetés.